Szkolenie obejmuje zagadnienia związane z tworzeniem, edytowaniem i formatowaniem dokumentów tekstowych. Szkolenie prowadzone jest na najpopularniejszych wersjach edytorów tekstu – MS Word 2010/2016.
Wprowadzenie do programu Microsoft Word
- Ogólne przedstawienie programu
- Nazewnictwo i budowa elementów okna
Tworzenie dokumentu
- Tworzenie nowego dokumentu
- Kopiowanie i przenoszenie tekstu
- Zapisywanie dokumentu
Formatowanie
- Formatowanie czcionek
- Formatowanie akapitu
- Wstawianie znaków punktacji
- Sprawdzanie pisowni, tworzenie własnych słowników, dołączanie słowników.
- Tworzenie list wypunktowanych i numerowanych
- wstawianie nagłówka i stopki
- Formatowanie dokumentu przy użyciu styli
- Formatowanie układu dokumentu oraz ustawień strony.
- Usadzanie wcięć oraz używanie twardej spacji.
- Użytkowanie tabulatorów oraz znaków wiodących.
- Tworzenie przypisów oraz sortowanie danych.
- Tworzenie własnej formy numeracji z uwzględnieniem konspektu zmiany numeracji stron.
- Tworzenie pól tekstowych i osadzanie ich wewnątrz dokumentu.
- Tworzenie i edycja nagłówek i stopki z własnymi polami.
- Tworzenie indeksów, dodawanie słów do indeksu.
- Edycja i tworzenie zakładek oraz tworzenie hiperłączy
Wstawianie obiektów
- Wstawianie ClipArt
- Importowanie grafiki
- Osadzanie grafiki w dokumencie
- Tworzenie oraz wstawianie wykresów.
Tabele
- Import danych do tabel z innych źródeł.
- Powtarzanie nagłówków tabel
- Konwersja tekstu na tabele i odwrotnie.
- Działania matematyczne w tabelach.
- Formatowanie tabel
Praca grupowa na dokumencie
- Udostępnianie i ochrona dokumentów.
- Zabezpieczenie dokumentu przed modyfikacją i otwarciem.
- Akceptowanie/odrzucanie zmian wprowadzonych przez recenzenta.
- Porównywanie dwóch dokumentów.
- Praca w chmurze.
Style i nagłówki
- Tworzenie nowych, własnych styli.
- Wykorzystanie stylów przy tworzeniu długich dokumentów
- Nagłówki
- wykorzystanie stylów w dokumencie
- tworzenie własnych styli
- style w szablonie globalnym
- modyfikacja styli
Indeksy i spisy
- Indeksowanie słów w dokumencie
- Tworzenie spisu ilustracji i spisu tabel
- Tworzenie spisów treści
- Tworzenie korespondencji seryjnej
Drukowanie
- Drukowanie dokumentu
- Drukowanie broszur
- Drukowanie dwustronne
- Podgląd i edycja drukowanego dokumentu
Korespondencja seryjna.
- Tworzenie seryjnej korespondencji na koperty.
- Przygotowywanie etykiet
- Tworzenie etykiet adresowych
- Tworzenie seryjne dokumentów
- Tworzenie seryjne mailingu
- Tworzenie list seryjnych
- Opcje zapytań (kwerend) w korespondencji seryjnej.
Dostosowanie edytora do preferencji użytkownika
- Paski narzędziowe
- Menu użytkownika
- Skróty klawiszowe
Skróty klawiszowe.
- Skróty klawiszowe używane przy edycji dokumentów.
- Najczęściej używane skróty klawiszowe.
Umieszczanie w tekście informacji o charakterze specjalnym
- Symbol, data i godzina
- Komentarze.
- Rejestrowanie zmian w dokumencie.
Szkolenie obejmuje zagadnienia związane z tworzeniem i obsługą arkuszy kalkulacyjnych. Szkolenie prowadzone jest na najpopularniejszych wersjach arkuszy kalkulacyjnych; MS Excel 2013.
Tematy związane z arkuszem kalkulacyjnym:
Tworzenie arkusza
- Tworzenie nowego skoroszytu
- Wstawianie arkuszy do skoroszytów
- Kopiowanie i przenoszenie arkuszy
- Poruszanie się pomiędzy komórkami, arkuszami w skoroszycie
- Różne sposoby zaznaczania danych w arkuszach
Wprowadzanie i formatowanie danych w arkuszu kalkulacyjnym
- Wprowadzanie danych
- Formatowanie obszaru danych i obszaru arkusza
- Formatowanie danych:
- Dostosowanie wyglądu arkuszy do własnych potrzeb
- Kopiowanie, przenoszenie i wypełnianie komórek
- Zmiana kroju pisma, stylu, wielkość znaków
- Rozmieszczanie danych w arkuszu
- Wypełnianie i obramowanie komórek
- Zmiana wysokości wierszy i szerokości kolumn
- Autodopasowywanie wierszy i kolumn
Formuły i funkcje
- Tworzenie formuł
- Wstawianie i wykorzystywanie funkcji matematycznych i statystycznych
- Wykorzystywaie funkcji warunkowej "jeżeli"
- Funkcje daty i czasu
- Funkcje tekstowe
Wstawianie wykresów
- Formatowanie wykresów
- Wstawianie schematów organizacyjnych
- Wstawianie i formatowanie grafiki
Dodatkowe narzędzia arkusza kalkulacyjnego
- Suma częściowa
- Tabele przestawne
- Scenariusze
Drukowanie danych
- Ustawianie obszaru wydruku
- Nagłówki i stopki
- Drukowanie arkusza
Szkolenie obejmuje zagadnienia związane z tworzeniem prezentacji multimedialnych. Szkolenie prowadzone jest na najpopularniejszych wersjach MS Office 2013.
Tematyka kursu:
- Zasady tworzenia prezentacji
- Kolorystyka slajdów
- Wyświetlanie prezentacji
Tworzenie prezentacji
- Wstawianie slajdów
- Projekty slajdów
- Układ prezentacji
Formatowanie
- Dobór czcionki i tła
- Kolorystyka slajdu
Obiekty
- Wstawianie wykresów
- Formatowanie wykresów
- Wstawianie schematów organizacyjnych
- Wstawianie i formatowanie grafiki
Narzędzia
- Przyciski nawigacyjne
- Przejścia slajdu
- Wzorzec
Wyświetlanie i drukowanie prezentacji
- Parametry wyświetlania
- Prezentacje przenośne
- Pokazy niestandartowe
- Drukowanie prezentacji
Kurs przeznaczony jest dla projektantów i operatorów baz danych. W ramach zajęć uczestnicy uczą się korzystać z istniejących baz danych, poznają również zasady projektowania baz danych w programie MS Access.
Realizowane zagadnienia:
Wprowadzenie do programu Microsoft Access
- Zastosowanie i możliwości programu
- Podstawy korzystania z baz danych stworzonych w Accessie
- Omówienie interfejsu użytkownika
- Omówienie budowy baz danych Accessa
Tabele
- Wprowadzenie do projektowania baz
- Tworzenie tabel
- Wprowadzanie danych do tabel
- Typy danych
- Maski wprowadzania
Formularze
- Tworzenie formularzy za pomoca kreatora
- Projektowanie formularza
- Przyciski i polecenia
- Podformularze
Kwerendy
- Projektowanie kwerend
- Tworzenie zapytań
Raporty
- Przygotowywanie raportów
- Wydruki z baz danych
Dane zewnętrzne
- Tworzenie łącz do danych zewnętrznych
- Importowanie danych do bazy danych
Tworzenie relacyjnych baz danych w MS Access
ECDL Start/ ECDL Base
Certyfikat ECDL BASE jest podstawowym certyfikatem umiejętności komputerowych. Aby go uzyskać, wystarczy zdać cztery egzaminy:
B1 – Podstawy pracy z komputerem
B2 – Podstawy pracy w sieci
B3 – Przetwarzanie tekstu
B4 – Arkusze kalkulacyjne
Certyfikat ECDL BASE zaświadcza, że jego posiadacz potwierdził podstawowe kompetencje komputerowe, umożliwiające sprawne korzystanie z komputera. Jest to podstawowy certyfikat dla pracowników wszystkich specjalności, którzy na codzień posługują się komputerem, korzystają z Internetu, tworzą i edytują dokumenty oraz arkusze kalkulacyjne.
ECDL BASE jest następcą wycofywanego certyfikatu ECDL START, na który składały się także cztery moduły. Mimo zachowania przez PTI tej samej ceny pełnej certyfikacji, certyfikat BASE obejmuje wiedzę i umiejętności znacznie szersze – pięciu „starych” modułów (1,2,3,4,7) – zaś START obejmował tylko cztery. Poza tym kwalifikacje walidowane certyfikatem BASE są o wiele bardziej aktualne niż to jest w przypadku STARTa.
Opłata egzaminacyjna za cztery egzaminy ECDL Base – 348 zł brutto.
ECDL Core
Szkolenie ECDL Core jest jednym z najczęściej wybieranych przez osoby wykorzystujące komputer do pracy biurowej. Większa część szkolenia opiera się na poznaniu pakietu oprogramowania biurowego MS Office. Uzupełnieniem są tematy z zakresu obsługi komputera, wykorzystania sieci lokalnej i Internetu w pracy oraz poznanie podstaw teoretycznych technologii informacyjnych i telekomunikacyjnych.
Europejski Certyfikat Umiejętności Komputerowych ECDL (European Computer Driving Licence) jest podstawowym certyfikatem poświadczającym, że jego posiadacz potrafi prawidłowo realizować przy pomocy komputera takie zadania jak: edycja tekstów, wykorzystanie arkusza kalkulacyjnego czy też sieci komputerowej. Kontrola tych umiejętności jest realizowana jako 7 egzaminów, w tym 1 teoretyczny i 6 praktycznych. Egzaminy pokrywają następujące obszary zastosowań komputerów i technologii informatycznej:
- Podstawy technik informatycznych
- Użytkowanie komputerów
- Przetwarzanie tekstów
- Arkusze kalkulacyjne
- Bazy danych
- Grafika menedżerska i prezentacyjna
- Usługi w sieciach informatycznych
ECDL Standard
Certyfikat ECDL STANDARD zaświadcza, że jego posiadacz potwierdził rozszerzone kwalifikacje komputerowe, umozliwiające posługiwanie się komputerem w dzisiejszym świecie. Poza umiejętnościami potwierdzonymi certyfikatem ECDL BASE, zaświadcza on o dodatkowych umiejętnościach specjalistycznych – trzech do wyboru z ośmiu. Pracownik biurowy wybierze zapewne egzaminy z grupy S1, S2, S3, S7; jeśli zajmuje się planowniem projektów, do grupy wyboru dorzuci zapewne S5; jeśli zajmuje się tworzeniem stron internetowych – S6; jeśli zaś zajmuje się projektowaniem czy dokumentacją techniczną - dorzuci S8.
ECDL STANDARD to więcej niż dawny ECDL CORE, składający się także z siedmiu modułów – obejmuje kompetencje odpowiadające starym ośmiu modułom (a także dotychczasowym egzaminom specjalistycznym).
Egzaminy te sprawdzają podstawowe umiejętności, potrzebne zarówno w pracy zawodowej jak i coraz częściej w życiu codziennym każdego obywatela Europy.
Certyfikat Umiejętności Komputerowych zwiększa możliwości znalezienia zatrudnienia dla szerokich grup społeczeństwa, a w szczególności dla osób:
- szukających po raz pierwszy pracy, a więc wkraczających na rynek pracy;
- powracających do pracy po dłuższej przerwie (np. kobiety po urlopie macierzyńskim);
- poszukujących pracy, którzy szybciej ją znajdą posiadając odpowiednie umiejętności wykorzystania komputerów;
- poszukujących (lub podejmujących) pracy w innych krajach europejskich.
Europejski Certyfikat Umiejętności Komputerowych jest jednolity w całej Europie i służy:
- przygotowaniu obywateli Europy do życia w Społeczeństwie Globalnej Informacji;
- podniesieniu poziomu umiejętności wykorzystania mikrokomputerów w pracy zawodowej i życiu codziennym;
- wprowadzeniu i ujednoliceniu bazowego poziomu kwalifikacji, niezależnego od kierunku i poziomu wykształcenia pracowników;
- opracowaniu modelu edukacji w zakresie użytkowania mikrokomputerów;
- umożliwieniu przemieszczania się pracowników pomiędzy krajami w ramach Wspólnoty Europejskiej.
Certyfikat ECDL zachowuje swoją ważność bezterminowo.
Szkolenie ECDL Core jest jednym z najczęściej wybieranych przez osoby wykorzystujące komputer do pracy biurowej. Większa część szkolenia opiera się na poznaniu pakietu oprogramowania biurowego MS Office. Uzupełnieniem są tematy z zakresu obsługi komputera, wykorzystania sieci lokalnej i Internetu w pracy oraz poznanie podstaw teoretycznych technologii informacyjnych i telekomunikacyjnych.
ECDL Advanced (w skrócie ECDL-A), polska nazwa: Europejski Certyfikat Umiejętności Komputerowych, poziom zaawansowany, to układ 4 szkoleń zakończonych egzaminami praktycznymi:
- Przetwarzanie tekstu, poziom zaawansowany
- Arkusze kalkulacyjne, poziom zaawansowany
- Bazy danych, poziom zaawansowany
- Grafika menedżerska i prezentacyjna, poziom zaawansowany
Jest to bezpośrednia kontynuacja szkolenia ECDL Core. Szkolenia ECDL Advanced mogą być odbywane w całości(wszystkie 4 moduły), uczestnik może również uczestniczyć tylko w wybranych przez siebie modułach.
ECDL Advanced (w skrócie ECDL-A), polska nazwa: Europejski Certyfikat Umiejętności Komputerowych, poziom zaawansowany, to układ 4 szkoleń zakończonych egzaminami praktycznymi:
- Przetwarzanie tekstu, poziom zaawansowany
- Arkusze kalkulacyjne, poziom zaawansowany
- Bazy danych, poziom zaawansowany
- Grafika menedżerska i prezentacyjna, poziom zaawansowany
Jest to bezpośrednia kontynuacja szkolenia ECDL Core. Szkolenia ECDL Advanced mogą być odbywane w całości(wszystkie 4 moduły), uczestnik może również uczestniczyć tylko w wybranych przez siebie modułach.
Każdy z egzaminów zdawany jest niezależnie od innego oraz od posiadania Certyfikatu ECDL. Po zdaniu każdego egzaminu wydawany jest oddzielny Certyfikat ECDL-A z określonego modułu-zakresu.
Osoba, która skompletuje 4 Certyfikaty ECDL-A w okresie nie dłuższym niż 3 lata może uzyskać Certyfikat ECDL Ekspert (certyfikat w formie karty plastikowej ze zdjęciem).
Organizacja pracy biurowej
- materialny (tj. zakup, sprzedaż, obrót gotówkowy, etc.),
- niematerialny (np. wspólne działania promocyjne, patronat medialny,
- Sporządzanie protokołów, sprawozdań i notatek służbowych
Ochrona danych osobowych i archiwizacja
Redagowanie pism, listów oraz pisanie raportów
Technika biurowa
Podstawy pracy z komputerem
Podstawy pracy w sieci
Przetwarzanie tekstów
Arkusze kalkulacyjne